Op deze pagina vind je antwoord op veelgestelde vragen.
Een school waar kinderen tijdens projecten leren hoe zij een positieve bijdrage kunnen leveren aan hun omgeving. Niet alleen later, maar juist ook nu! Tijdens die projecten bouwen kinderen kennis, vaardigheden, mindset en vertrouwen op om dit hun verdere leven te kunnen blijven doen. Een school die kinderen inspireert om na te denken over de wereld waarin zij willen leven en waar kinderen de capaciteiten ontwikkelen om dit te gaan doen.
Met ‘duurzaam’ bedoelen enerzijds het ecologische aspect van het woord. Dus leren in en over de natuur en hoe je daar goed voor kunt zorgen. Anderzijds bedoelen wij het sociale aspect van het woord. Dus goed voor jezelf en anderen leren zorgen. Dus persoonlijk welzijn is ook duurzaamheid. Dat krijgt veel tijd en aandacht op Terrawijs. Je moet zelf gezond zijn en je energie goed kunnen verdelen om van betekenis te kunnen zijn voor anderen, je omgeving en de planeet. Super belangrijk in de wereld van nu waarin zoveel mensen mentaal afhaken doordat onze omgeving zo veel van ons vraagt.
Je ziet op bestaande scholen gelukkig steeds vaker dat de natuur en duurzaamheid belangrijk worden gevonden. Maar… niet zo belangrijk als goed scoren op toetsen en een zo hoog mogelijk schooladvies. Dat blijft nog steeds het uitgangspunt. De focus op presteren wordt versterkt door de geluiden vanuit de regering en angst voor de onderwijsinspectie. Wat je dan ziet is dat duurzaamheid iets blijft wat we er ‘even’ naast doen.
Het probleem is dat duurzaamheid niet iets is wat je er even bij doet. Dít zou het uitgangspunt moeten zijn van alles wat je doet op school. Het vraagt om een verandering in het denken en doen van alle leerkrachten en de school als organisatie. Een zogenoemde Whole School Approach. Want als je kinderen wilt leren hoe zij goed kunnen zorgen voor onze planeet, moet je dit ook voorleven.
Voor bestaande scholen blijkt het lastig om deze essentiële omslag te maken, om meerdere redenen. Allereerst omdat we in het huidige onderwijssysteem eigenlijk allemaal continu over onze grenzen moeten gaan, met als gevolg dat verandering vaak geïnterpreteerd wordt als een ‘O jee, moet ik dit ook nog doen?!’ Daarnaast beland je al snel in een discussie op het moment dat je roept dat we eigenlijk een andere kant op moeten. Het is vaak een discussie die uitgaat van angst door controle van bovenaf en ‘zoals het altijd gedaan is’ binnen het huidige systeem. Ook gaat de discussie vaak over het tempo van de verandering. Bovendien gaat het over een fundamentele omslag in ons denken en doen en heb je op een school te maken met veel mensen die je daarin mee moet krijgen.
Wij starten een nieuwe school om te kunnen vertrekken vanuit een ander uitgangspunt. Wij willen geen gevecht aangaan met het bestaande systeem binnen een school. Wij stappen uit de discussie door zelf voor de noodzakelijke verandering te zorgen en een nieuwe school neer te zetten voor een duurzame toekomst. Niet goed scoren op de toetsen, maar bijdragen aan een betere wereld is het uitgangspunt. Wij zeggen dus niet: “Duurzaamheid en de natuur is óók belangrijk.” Wij zeggen: “Dit is het belangrijkste.” En als dat dan het uitgangspunt is, wat betekent dat dan voor ons onderwijs? Wat hoort daar dan in? En de school als organisatie? Hoe ziet deze er dan uit? Zo creëren we het verschil van onderwijs óver duurzaamheid (er nog even bij) en onderwijs vóór een duurzame toekomst.
We willen hiermee NIET zeggen dat het geen zin heeft om les te geven óver duurzaamheid, maar wij geloven dat we er daarmee niet gaan komen en dat er meer nodig is. Dat willen wij neerzetten met Terrawijs. We willen hiermee andere scholen inspireren om de omslag te maken en een grotere beweging op gang krijgen in onderwijsland.
De focus in het onderwijs op Terrawijs ligt compleet anders en heeft dus een ander uitgangspunt.
Scholen van nu hebben als uitgangspunt: presteren met je hoofd, nastreven van het hoogst haalbare en meer.
Terrawijs heeft als uitgangspunt: in balans leren leven met jezelf (hoofd, hart en lichaam), anderen en de aarde. Voldoening halen uit van waarde zijn voor je omgeving.
Terrawijs heeft ook ‘normaal onderwijs’ in de zin van: we bieden ook goed taal en rekenonderwijs aan. Echter is dit bij ons op school slechts een onderdeel en nooit het hoofddoel.
Onze school zal voldoen aan de kwaliteitseisen van de onderwijsinspectie. Wij zullen voldoen aan de kerndoelen die richting geven aan de inhoud van het onderwijs. Toch is het een hele andere school. Het is een focusverschil. De focus ligt bij ons niet op taal, rekenen en toetsen. Dat betekent niet dat kinderen geen goed taal- en rekenonderwijs krijgen. In tegendeel. Door middel van goed taal- en rekenonderwijs, betekenisvolle projecten, leren door te doen én onderdompeling in de natuur, ontdekken kinderen al op jonge leeftijd hun capaciteiten om positieve veranderingen te creëren. Zij ervaren dat zij er toe doen en het verschil maken door samen te werken met anderen én de natuur. Dit geeft ze een doel, richting en vertrouwen voor hun verdere leven.
Een van de problemen van toetsen is dat je eigenlijk tegen een kind zegt: “Oke, het gaat nu even helemaal om jou. Wat jíj kunt laten zien. In je eentje.” Terwijl dit eigenlijk helemaal niet meer interessant is in de wereld van nu. Het is veel interessanter om te kijken wat je in een groep kunt brengen, wat je samen met anderen kunt bewerkstelligen en wat je kunt bijdragen aan je omgeving. Daarom volgen wij de ontwikkeling van de kinderen formatief en op een holistische manier. Dat betekent dat we veel breder kijken dan de uitkomsten op een toets. Kennis is slechts een onderdeel voor ons. We hechten vooral waarde aan de ontwikkeling van vaardigheden, waarden en mindsets (bijvoorbeeld: een duurzame mindset, een groeimindset). We geven de kinderen de kans om hun ontwikkeling daarin te presenteren en geven hier feedback op. Je kunt daar geen nummer of cijfer aan verbinden. De inspectie controleert in Nederland hoe scholen zicht houden op de ontwikkeling van de kinderen. De meeste scholen grijpen hiervoor naar toetsen, maar dat kan en mag ook anders.
Yes we can! Maar niet zomaar. Als je een school wilt starten in Nederland stap je in een tweejarig, onbetaald bureaucratisch traject met deadlines waarin je onder andere de belangstelling voor je initiatief moet aantonen en de kwaliteit van het concept moet bewijzen aan de inspectie en het ministerie. Wanneer dit wordt goedgekeurd, krijg je bekostiging om te starten. Lees hier meer over het stichtingsproces.
Kennis is slechts een onderdeel op Terrawijs en nooit het belangrijkste. Nooit het uitgangspunt. We leven in een kennisrijke wereld. Kennis is overal, het zit in onze broekzak. Leren moet verbonden zijn aan de echte wereld, in het hier en nu, altijd!
De tabel op de missiepagina geeft dit overzichtelijk weer. Een verschuiving van competitie, individualisatie en vergelijking, naar samenwerken en bijdragen aan je omgeving. Wij geloven dat het de taak van de school is om de potenties van ieder kind tot bloei te laten komen. Het gaat om een andere maatstaf voor succes. Het oude denkbeeld daarover is: Je bent succesvol en wordt gelukkig als jij zo hoog mogelijk scoort op toetsen, zo’n hoog mogelijke opleiding kunt doen en veel geld kunt verdienen. Het gaat om jou en wat jij in je eentje kunt. Gericht op individuele welvaart en succes. Onze school wil een andere maatstaf van succes voorhouden aan kinderen: Je bent succesvol en wordt gelukkig als jij met jouw capaciteiten van waarde kan zijn voor jouw omgeving. Het gaat er om dat jij een positieve impact kunt hebben op je omgeving door samen te werken met anderen en de natuur.