Terrawijs
Op weg naar een onderwijsrevolutie

Op weg naar een onderwijsrevolutie

14 april 2023 | Tessa Hoogeland | Leesduur: 8 minuten
Waarom Terra Schools en Terrawijs?

Op weg naar een onderwijsrevolutie
de aarde centraal

Een betere wereld begint bij wat we onze kinderen leren. Het herstellen van de balans op aarde én in onze manier van leven zou het uitgangspunt moeten zijn van alles wat we doen op school. Het is tijd voor een onderwijsrevolutie.

Laten we er niet omheen draaien: er zijn gemiddeld 3,3 aardes nodig om te voorzien in de manier waarop wij in Nederland eten, werken, consumeren, wonen, reizen en onszelf vervoeren. Ergens onderweg zijn we losgeraakt van onze verbondenheid met de natuur. We stellen de aarde ten dienste van onszelf om onze hebzucht te vervullen. Het wordt steeds pijnlijker duidelijk hoe de mens én de planeet hieronder lijden. We leven niet alleen buiten de draagkracht van de aarde, maar ook buiten de draagkracht van onszelf. We lopen vermoeid rond, haasten ons van werk naar afspraak en dan óók nog even snel langs de supermarkt, of nee wacht.. we bestellen wel wat. En de kinderen? Die slepen we ook van hot naar her en houden we ondertussen zoet met een schermpje en plastic troep.

We weten diep van binnen dat deze manier van leven ons niet gelukkig maakt. We weten ook dat het destructief is voor de planeet en voor onszelf. We mogen, nee we moeten, ons afvragen waarom we dit voorleven aan onze kinderen. 

Er is een fundamentele omslag in ons denken nodig om de maatschappij om te vormen van eentje die gericht is op welvaart, economische groei, plundering en vervuiling naar een duurzamer alternatief: een maatschappij die gericht is op welzijn, sociale groei, balans, verbinding en ecologisch herstel. We moeten onze verantwoordelijkheid nemen en de gezondheid van onze aarde én de mensheid centraal stellen.

Als er een plek is waar we die omslag in gang kunnen zetten dan is het wel het onderwijs. Dat is de katalysator voor een betere wereld. Onze kinderen zijn er meer klaar voor dan volwassenen.

De staat van onze planeet

De wetenschap

We weten al  jaren dat we onze aarde vernielen, vervuilen en uitputten, maar de berichten vanuit de rapporten1 2 3 van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) zijn nu alarmerender dan ooit:

  1. De opwarming van de aarde en klimaatverandering komen, duidelijk en onweerlegbaar door de invloed van de mensDe opwarming blijkt sneller te gaan dan verwacht. Het proces versterkt zichzelf, waardoor niet met zekerheid gezegd kan worden hoeveel de zeespiegel zal gaan stijgen, het zal tussen de 1 en 3 meter gaan zijn.

Ter info: de huidige deltawerken beschermen Nederland voor een stijging van 40 centimeter. Hoe Nederland er mogelijk in 2120 uit zou kunnen zien, onderzocht een team van experts van de Universiteit van Wageningen4

  1. De gevolgen van klimaatverandering zullen de samenleving ernstig ontwrichten door middel van extreem weer, droogtes, branden, een stijgende zeespiegel en voedselschaarste.  

Uit onderzoek van de VN Food and Agriculture Organisation5 6 blijkt dat we nog 60 tot 80 oogsten hebben als we op deze voet verder gaan, voordat alle landbouwgrond volledig uitgeput zal zijn.

  1. Het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen is niet genoeg om de samenleving veilig te stellen. We moeten de natuur meer ruimte geven, zodat de biodiversiteit zich kan herstellen.

Bekend schrijver en spreker over onder andere milieu en klimaatverandering, Charles Eisenstein attendeert ook op het feit we breder moeten kijken dan broeikasgassen7. “Het gaat over het begrijpen van onze rol als mensheid, als leven op aarde, om zorg te dragen voor al het andere leven op aarde. Om het leven op aarde te beschermen en te helpen floreren.” 

Duurzame ontwikkelingsdoelen VN

Het is duidelijk dat we voor een enorme uitdaging staan die gaat over de toekomst van de aarde, onze kinderen en inmiddels ook die van onszelf. De Verenigde Naties hebben de zogenaamde Sustainable Development Goals (SDGs) opgesteld die behaald zouden moeten zijn in 2030. Dat betekent dat we nog 7 jaar hebben om een kanteling te maken in de manier waarop we leven, als Moeder Aarde ons die tijd gunt. Dit decennium is het decennium van de waarheid. 81 maanden om te leren leven binnen de draagkracht van de aarde, binnen de ecologische grenzen. 351 weken om iets te doen aan klimaatverandering, om iets te doen tegen de uitsterving van soorten en tegen de toename van ongelijkheid. 2454 dagen om iets te doen aan de vergiftiging van de bodem, het water, de atmosfeer én ons eigen lichaam. Wetenschappers van de Vrije Universiteit van Amsterdam toonden in september 2022 aan8 dat microplastics tegenwoordig gevonden worden in menselijk bloed.

De staat van de mensheid

Naast deze ecologische crisis, is er ook een crisis gaande in onze manier van leven. Denk aan het gebrek aan voldoening en betekenis dat mensen ervaren. Ze ervaren spanningen, stress en hebben angsten. Dit komt doordat we ver verwijderd zijn geraakt van de natuur én onze eigen natuur. 

Ons onderwijs

Deze verwijdering wordt grotendeels veroorzaakt door ons onderwijssysteem. Het huidige onderwijssysteem, is maar weinig veranderd sinds de industriële revolutie en is net als de moderne wereld gericht op output: toetsen, scores en diploma’s. Het is daarmee alles behalve duurzaam. Wat is daar dan precies mis mee?

In de box

Alle kinderen zijn in essentie verbonden met de natuur. Buiten en in de natuur is waar ze het liefst zijn. Je ziet jonge kinderen spelen, vies worden, vrijheid ervaren, hun gevoel volgen, ontdekken, leren  en oorspronkelijk zijn. Het is de plek waar de mens vanuit de evolutie gezien ook thuis hoort, waar we ons goed voelen, gezond en in balans kunnen zijn.

Op school leren we kinderen deze aangeboren vrijheid en verbinding met de natuur af. Hoe? Door ze te leren denken én doen in hokjes. We stoppen ze er letterlijk in: een gebouw, een lokaal, een afgebakend speelterrein. 

Bekijk deze video van het prentenboek van Kenny Peavy, leerkracht op Green School Bali!

Verder leren we ze ‘goed’ en ‘fout’ in plaats van ‘out of the box’-denken. We focussen op kennis in plaats van creativiteit, nieuwsgierigheid en talent. Het gaat om presteren, in plaats van voldoening en zingeving vinden. En we focussen op competitie in plaats van samenwerking.

Buiten de draagkracht

We leren kinderen dat je opdrachten moet uitvoeren die je krijgt van je leerkracht. Dat je goed moet opletten, zodat je je toetsen goed kunt maken en je vergeleken kunt worden met het gemiddelde. En als je niet op gezette deadlines volgens de norm, of beter nog, boven de norm presteert, dan is er kennelijk iets mis en moet er wat gerepareerd worden. Je moet dan extra oefenen of je krijgt een onderzoek naar je IQ. Alles wordt uit de kast gehaald voor een zo hoog mogelijk advies, want je moet wel naar het hbo of wo. Alles voor die ‘goede’ baan met een lekker salaris om vervolgens alles te kunnen kopen wat je wilt, toch?

We houden kinderen hiermee het foutieve idee voor dat welvaart het ultieme doel is in het leven.  Het nastreven van dit doel leert kinderen buiten de draagkracht van de aarde te leven, in een consumptiemaatschappij waarin we van alles nodig denken te hebben om gelukkig te zijn. Het leert ze ook buiten de draagkracht van zichzelf te leven, omdat ze voorbij gaan aan hun eigen grenzen om te kunnen voldoen aan het hoogst haalbare en meer. Ze multitasken zich een ongeluk en hun hoofd zit al ‘vol’ voordat de dag begint. Het resultaat is een onbevredigende levensstijl, want het is immers nooit goed genoeg.

“Onderwijs is onbedoeld een verlengstuk geworden van de globaliserende economie… We leiden kinderen op om een leven lang flexibel te kunnen werken om als goede consumenten het verdiende inkomen weer uit te geven om economie draaiende te houden.” – Arjen Wals, hoogleraar duurzaamheid aan de Universiteit van Wageningen9.

Afhaken

De fixatie op continue persoonlijke groei en het vergelijk met anderen, zorgt ervoor dat kinderen bang zijn om fouten te maken, zich regelmatig zorgen maken en zich afvragen of ze wel goed genoeg zullen zijn. Helemaal als je ouders hier ook aan bijdragen. Het recept voor angstige en depressieve gevoelens als tiener en een burn-out als twintiger. We zien het resultaat in de samenleving van nu:

We haken af. We hebben onze baan, een auto, een huis, maar onze dromen zijn dood. Enkele burn-outs later beseffen we dat het nastreven van deze manier van leven ons ongelukkig maakt. We missen betekenis in ons leven en zijn ver weggeraakt van onze interesses, talenten, creativiteit en onze/de natuur. We realiseren pas dan weer waar we vandaan komen en proberen de verbinding met de natuur en onze ‘ware ik’ weer te herstellen.

Onderwijs waar de aarde om vraagt

Goed onderwijs stelt niet een aantal antwoorden, maar een aantal existentiële vragen centraal, zoals: Wat voor een wereld willen wij met elkaar creëren? Welke vaardigheden zijn van belang om kinderen voor te bereiden op een gezonde toekomst? Hoe blijven wij menselijk in een wereld waarin kunstmatige intelligentie meer en meer menselijke capaciteiten krijgt?

Alle onderdelen in onze wereld hangen met elkaar samen en zijn van elkaar afhankelijk. Voor het onderwijs betekent dit dat duurzaamheid daarom niet even een lesje hier of een projectje daar is. Het herstellen van de balans op aarde én in onze manier van leven zou het uitgangspunt moeten zijn van alles wat we doen op school. 

Wij hebben stichting Terra Schools opgericht. Een nieuw schoolbestuur dat gaat voor onderwijs waar kinderen leren in verbinding met de natuur, elkaar én zichzelf. Onderwijs dat de aarde én de mensheid tot bloei laat komen en waar we samen bouwen aan een betere wereld. 

We beginnen met de eerste basisschool in Deventer, genaamd Terrawijs! Een prototype basisschool die laat zien hoe het anders kan, als inspiratie voor de noodzakelijke groene revolutie in het onderwijs. Hoe we dit precies gaan vormgeven? Daarover snel meer. Volg ons op Instagram en LinkedIn en houd de website in de gaten.

 

 

 

 

 

Bronnen:

  1. NOS: https://nos.nl/collectie/13871/artikel/2468251-weer-een-ipcc-rapport-maar-waar-kijken-klimaatwetenschappers-eigenlijk-naar
  2. De Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/alarmerend-ipcc-rapport-natuur-kan-veranderende-klimaat-niet-meer-bijbenen-impact-nog-groter~bde44fb8/
  3. Kennisportaal Klimaatadaptatie: https://klimaatadaptatienederland.nl/actueel/actueel/nieuws/2022/ipcc-roept-razendsnel-actie-komen/
  4. Wageningen University & Research: https://www.wur.nl/nl/dossiers/dossier/nederland-in-2120.htm
  5. https://biomijnnatuur.be/nieuws/indiase-yogi-vraagt-aandacht-voor-mondiale-bodemcrisis
  6. Maastricht University: https://www.maastrichtuniversity.nl/nl/nieuws/%E2%80%98power-farmers%E2%80%99
  7. The Earthshot Podcast: Charles Eisenstein – Living a New Story of Humanity – The Earthshot Podcast | Podcast on Spotify
  8. NOS: https://nos.nl/artikel/2422543-microplastics-voor-het-eerst-aangetoond-in-menselijk-bloed
  9. VO praat met Arjen Wals – VO-Academie: https://www.youtube.com/watch?v=dYm-MMuN1aM